S-FOOD
  • Hjem
  • Medlemmer
    • Bli medlem
  • Om Konseptet
  • Eventer
  • Nyheter
  • Kontakt Oss

Bakgrunn

Bakgrunn
På samfunnsnivå eksploderer interessen for bærekraft, og blir stadig viktigere for ulike aktører på tvers av verdikjeden. Bærekraft blir tatt mer på alvor i strategi og forretningsmodeller - men kunnskapsnivået er fortsatt variabelt og mange er på søken etter hvordan man best mulig utarbeider og implementerer en helhetlig bærekraftstrategi med konkrete tiltak man kan måle effekten av. Vi trenger mer forståelse, innsikt og deling av beste praksis. Mer samarbeid og partnerskap må til for å felles løse store problemer.

For at matbransjen i Norge skal være helt i verdensklasse på mat og bærekraft, er det behov for at man går sammen, tar kollektivt lederskap og bygger et økosystem for bedre samarbeid. 

Matbransjen har mange gode silointiativer på bærekraft, men det finnes ingen nasjonal overbygning hvor man samler alle de ulike initiativene i et stort, åpent partnerskap. Norge mangler en ledende klynge for mat og bærekraft - og det skal vi gjøre noe med.

​
Sustainable Food Norway (S-FOOD)
S-FOOD er et nyetablert bedriftsnettverk for aktører i hele verdikjeden i matbransjen med fokus på å finne bærekraftige løsninger sammen. S-FOOD er en tenketank, men første og fremst en handlingstank.

Målsetninger

1. Skape et nasjonalt nettverk for mat og bærekraft - med overblikk over feltet - og som samler en rekke ulike aktører på tvers og som tilrettelegger for mer kunnskap, samarbeid og partnerskap i bransjen

2. Etablere en felles arena for deling av bærekraftige løsninger og beste praksis - se mulighetene og løse utfordringer sammen
- 
Gi praktisk innsikt og inspirasjon løsninger for hvordan man kan bli mer bærekraftig på selskapsnivå
- 
Bryte ned barrierer for å muliggjøre helhetlig bærekraftig tenkning

3. Være en arena som skaper nye koblinger og partnerskap på tvers av ulike aktører
- 
Innovasjonsarena
- 
Businessarena
- Faglige og tematiske partnerskap

4.
 Nettverket/klyngen skal støtte oppunder FNs Bærekraftmål - spesifikt de som er relevante for matbransjen (Velge ut hvilke som er viktigst, og hvordan man jobber med disse)

5. Langsiktig hårete mål: Verdens mest bærekraftige matbransje 

Verdier og Forventninger
  • Åpenhet - høy takhøyde - mangfold - samle ulike interesse
  • Kunnskapsdrevet - bidra til helhetlig innsikt for å ta riktige beslutninger
  • Kultur for samarbeid og deling på tross av meningsforskjeller / konkurranse
  • Aktiv deltakelse og læringsvillighet
  • Aktiv søken etter nasjonal og internasjonal inspirasjon og beste praksis


​

Tidligere arrangementer

  • 29. mai 2019 - Farm to Fork https://www.sustainabilityhub.no/farm-to-fork.html
  • 12. februar 2020 - Bærekraftig samarbeid i matbransjen https://www.sustainabilityhub.no/samarbeid.html
  • 7. mai 2020 08.00 - 12.00, Orkla Innovasjonssenter; Samarbeid mot felles mål. Bekreftet foredragsholdere:
    • Anders Iversen, Danish Food Cluster
    • Orkla Klimamerker - Ny bransjestandard?
  • 8. september 09.30 - 11.00; Teknologi & Innovasjon.
  • 24. november 09:30 - 11:00; System & Sustainability


Kommende arrangementer

  • 10. februar 2021 - “Prosjektbingo”
  • 06. mai 2021 - S-FOOD 2# - Program annonseres
  • 07. september 2021 - S-FOOD 3# - Program annonseres
  • 16. november 2021 -  S-FOOD 4# - Program annonseres​



    



 

  • Hjem
  • Medlemmer
    • Bli medlem
  • Om Konseptet
  • Eventer
  • Nyheter
  • Kontakt Oss